Hvor lang gyldighet har Cashless-kortet?

Cashless-kortet har en gyldighet på ett kalenderår. Det vil si at kortet er gyldig for bruk som betalingsmiddel på alle Cashless arrangement frem til 31.12 i anskaffelsesåret. Gyldighetsperioden på Cashless-kortet skyldtes at kortene og systemet er kryptert. Denne krypteringen endres hvert år pga sikkerhet i henhold til konsesjon fra Finansdepartementet for å gjennomføre sikre betalinger og unngå misbruk. Det er ingen tidsbegrensning på refundering av utestående saldo på Cashless-kortet, selv om kortet ikke er gyldig for bruk lenger (gjelder ikke kort fra 2014 eller tidligere).


Kan jeg refundere ubrukt beløp uten refunderingskvittering?

Ja. Du må da fylle ut et skjema og sende dette inn sammen med ditt Cashless–kort til oss slik at vi får refundert beløpet manuelt, og overført pengene til den konto du ønsker. Skjema og informasjon finner under «Mine Kort». Les mer om hvorfor du må sende inn kortet under «Hva er Cashless».

Hvem står bak Cashless?

Det norske firmaet Espos Norge AS har utviklet og markedsfører betalingsløsningen Cashless.

Kan jeg sperre Cashless-kortet mitt om jeg mister det?

Ja. Har du registrert Cashless-kortet i din brukerprofil eller fylt på med et bank- eller kredittkort, kan det sperres for misbruk ved å kontakte Cashless informasjonsskranken på selve arrangementet. Mistet kort erstattes ikke, men ved å kjøpe et erstatningskort kan utestående saldo overføres til dette kortet.

Merk at mistet kort KUN kan sperres på selve arrangementet av Cashless personell, som må identifisere at du er rettmessig eier av kortet.

Hvorfor bør jeg opprette en brukerprofil og registrere Cashless–kortet?

Ved å registrere Cashless–kortet ditt har du full kontroll over saldo, alle transaksjoner, du kan fylle på kortet online og refundere ubrukt beløp tilbake til egen konto.

Finanstilsynet krever at alle refusjoner skal foregå mellom to registrerte konti, så for å kunne refundere ubrukt beløp må kortet være registrert mot en brukerprofil.

Kan jeg refundere ubrukt beløp?

Ja. Det er ingen tidsbegrensning på refundering, selv om selve Cashless-kortet ikke er gyldig for bruk lenger (gjelder ikke kort fra 2014 eller tidligere).
Merk at på ubrukt beløp som ikke er refundert før Cashless-kortets gyldighetsdato er utløpt, tilfaller det et administrasjonsgebyr. Les mer om dette i Avtalevilkårene.

Har du et gyldig Cashless-kort må du hente ut en refunderingskvittering på en påfyllingsstasjon på arrangementet, og registrere refunderingskoden på kvitteringen og kortnummeret på ditt Cashless-kort under «Mine Kort».

Finanstilsynet krever at alle refusjoner skal foregå mellom to registrerte konti. For å kunne refundere ubrukt beløp må kortet være registrert mot en brukerprofil.

Hvorfor brukes Cashless?

Kjøpsprosessen med betalingstjenesten Cashless gjør at hver enkelt transaksjon går raskere og er mer effektiv, som igjen fører til betydelig kortere køer. Cashless fungerer også offline, slik at du som publikummer alltid vil kunne handle uten problemer.

Resultatet er mindre tid i kø, og mer tid til selve opplevelsen.

Hvor får jeg fylt opp Cashless-kortet?

Du fyller opp Cashless-kortet på egne påfyllingsstasjoner på området – så husk bankkortet ditt. Du kan når du vil fylle på kortet eller sjekke saldo ved påfyllingsstasjoner på arrangementet. Påfylling kan også gjøres online under «Mine kort», så er alt klart før du reiser hjemmefra.

Hvor kan jeg sjekke saldo på Cashless–kortet?

Saldo kan du se ved å legge kortet på en påfyllingsautomat ved en av de selvbetjente påfyllingsstasjonene. Du ser også saldo i display på kassen hver gang du handler.

Vi anbefaler at du også registrerer kortet under «Mine Kort». Her ser du saldo, transaksjoner, og du kan fylle på og refundere penger på kortet.

Har du fylt på penger online vil transaksjonen bli oppdatert under «Mine Kort» først når kortet kommer i kontakt med en av kassene. Frem til det skjer vil online saldo vises som «kr 0».

Hvor kan jeg bruke Cashless-kortet?

Cashless-kortet kan brukes på alle arrangementer som benytter betalingstjenesten Cashless. Oversikt over alle arrangementer finner du under «Arrangementskalender».

Hva koster Cashless?

Tilgang til Cashless tjenesten koster kr 50,- og inkluderer et Cashless-kort. Gyldighetsperioden for tjenesten med tilhørende kort er ett kalenderår. Prisen belastes første gang du fyller på kortet. Det er ingen transaksjonskostnader ved bruk av kortet, og det kan brukes på alle Cashless arrangement i gyldighetsåret. Se «Arrangementskalender».

Kjøper du tilgang til tjenesten online koster det kr 75,- da det tilkommer administrasjonskostnader og porto for utsendelse av Cashless-kortet.

På arrangementsstedet er det satt opp egne påfyllingsstasjoner, både betjente og selvbetjente. Her kan du enkelt fylle på det beløpet du ønsker. Alle stasjonene er godt skiltet.

Du kan også registrere kortet ditt under «Mine kort» og fylle på online.

Hvordan refundere ubrukt beløp til utenlandsk konto?

Les mer om refundering til utenlandsk konto under «Refund to foreign accounts»

Hvordan virker Cashless-kortet?

Kortet inneholder en liten chip som benytter RFID teknologi. Straks du har fylt ønsket beløp på kortet, kan du benytte det til kjøp. Hver gang du benytter kortet, vil kjøpsbeløpet bli trukket fra på kortet ditt og du vil få oppgitt ny saldo. Ubrukt beløp kan du refundere tilbake til ønsket konto ved å hente ut en refunderingskvittering.

Kortet er gyldig frem til 31.12 i anskaffelsesåret og vil være ugyldig for bruk i påfølgende år. Det er ingen tidsbegrensning på refundering, selv om selve Cashless-kortet ikke er gyldig for bruk lenger (gjelder ikke kort fra 2014 eller tidligere).
Merk at på ubrukt beløp som ikke er refundert før Cashless-kortets gyldighetsdato er utløpt, tilfaller det et administrasjonsgebyr.
Les mer om dette i Avtalevilkårene.


Se også «Hva er Cashless» for mer informasjon.

Hvor sikkert er det å bruke Cashless–kortet?

Kortet er elektronisk og kan kun leses av Cashless kortlesere. Alle transaksjoner og all informasjon på kortet er kryptert og dermed beskyttet mot manipulasjon. Kortet er i utgangspunktet ikke mer personlig enn kontanter, men vi anbefaler å opprette en brukerprofile og registrere Cashless-kortet under «Mine kort». Da får du full kontroll over kortet ditt. Ditt unike kortnummer finner du på baksiden av kortet.